Casemanagement dementie

Een casemanager dementie is de vaste begeleider van mensen met dementie en hun mantelzorger(s) vanaf de diagnose dementie. Sinds januari 2012 zijn ze ook inzetbaar in de “niet pluis fase”.

Doel van de functie
Het doel van de casemanager is het realiseren van samenhangende zorg en het bieden van ondersteuning aan de cliënt met dementie en aan de mantelzorger, zowel in zijn taak als mantelzorger als in de persoonlijke verwerking. Als onafhankelijk adviseur bewaakt de casemanager de behoeften en wensen van de cliënt en de mantelzorger. Hij/zij zorgt er voor dat het zorgverleningsproces zonder hiaten verloopt en dat een goede communicatie tussen zorgverleners onderling en tussen zorgverlener en cliënt en/of mantelzorger is gewaarborgd. De casemanager werkt daarbij volgens vastgelegde criteria, waardoor iedere cliënt en/of mantelzorger dezelfde kwaliteit hulpverlening kan verwachten.

Taken en verantwoordelijkheden van de casemanager in hoofdlijnen

  1. Het coördineren van hulpverlening
  2. Het bieden van begeleiding en ondersteuning aan cliënten en mantelzorgers
  3. Het optimaliseren van de kwaliteit van zorg rondom cliënten met dementie

Meer informatie
Zoekt u een casemanager in de regio Haaglanden? Een compleet overzicht van alle casemanagers – inclusief contactgegevens vindt u in de bijlage. In de bijlage vindt u tevens de folder casemanagement dementie. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Derkje Andrée Wiltens of Mandy Los.