De eerste Klantarena dementie in Loosduinen!
Op dinsdag 30 januari organiseert VTZ voor de eerste keer een klantarena dementie. Dit is een werkvorm waarin een onafhankelijk gespreksleider met de ‘klant’, in dit geval mensen met dementie en mantelzorgers in gesprek over twee zorgthema’s: langer (veilig) thuis wonen en respijtzorg. Voor deze eerste editie vervult Wendela Erbrink de rol van gespreksleider. Zij heeft ruime ervaring met klantarena’s in andere regio’s. De klantarena vindt plaats in de mooie Bosjes van Pex en de deelnemers krijgen een lekkere lunch.
Arena
Een klantarena wordt zo genoemd vanwege de opstelling, die lijkt op een arena. De ‘arena’ bestaat uit een binnen- en een buitenring (twee halve cirkels). In de binnenring zitten 10 ‘klanten’ (mensen met dementie en mantelzorgers). In de buitenring zitten 10 betrokkenen vanuit het netwerk dementie, zoals casemanager, huisarts, gemeente, vertegenwoordiger van zorgorganisatie, mantelzorgconsulent, etc. In principe vindt het gesprek plaats in de binnenring, de buitenring luistert.
Opbrengsten
De klantarena heeft als werkvorm al in verschillende netwerken veel waardevolle opbrengsten opgeleverd. De ervaringen en verbeterpunten die in het gesprek naar voren komen, worden binnen het netwerk gebruikt om de zorg te verbeteren. Vanwege de diversiteit van de buitenring, waarin zowel beleidsmedewerkers als zorgverleners zitten, kunnen inzichten op veel verschillende plekken in de zorg worden toegepast.
Voor de deelnemers, de mensen met dementie en mantelzorgers, levert de klantarena ook veel op. Zo kunnen zij in een veilige setting hun persoonlijke verhaal delen en kunnen ze verbetertips aan professionals geven. Ook kunnen ze verhalen en ervaringen delen met anderen in eenzelfde positie, waardoor ze herkenning bij elkaar kunnen vinden. Tot slot is er een lekkere lunch op een mooie locatie.
Werving
Op dit moment worden de deelnemers voor de klantarena uitgenodigd via de casemanagers dementie. Na de klantarena zullen we een verslag van de klantarena delen en hopen we andere organisaties te inspireren om met eenzelfde werkvorm aan de slag te gaan. Hopelijk volgen er nog vele bijeenkomsten!
Meer weten over de werkvorm klantarena? Klik hier!