Gemeente Wassenaar ontvangt predicaat Dementievriendelijk
De gemeente Wassenaar heeft het predicaat Dementievriendelijk ontvangen. De erkenning werd toegekend door Alzheimer Nederland als waardering voor de inspanningen die de gemeente de afgelopen jaren heeft geleverd om een inclusieve omgeving te creëren voor mensen met dementie en hun naasten.
Wethouder Zoutendijk nam het predicaat namens de gemeente in ontvangst. De onderscheiding markeert een traject waarin op verschillende niveaus binnen de gemeentelijke organisatie en samen met lokale partners is gewerkt aan het versterken van bewustwording, ondersteuning en participatie voor mensen met dementie.
Om in aanmerking te komen voor het predicaat heeft Wassenaar geïnvesteerd in kennisontwikkeling, samenwerking en bewustwording. Daarbij zijn diverse initiatieven opgezet om inwoners, professionals, ondernemers en vrijwilligers beter toe te rusten in het herkennen en ondersteunen van mensen met dementie.
Achter de schermen speelde ambtenaar Monique de Ruiter een belangrijke rol in de voorbereiding en coördinatie van het traject. Vanuit haar betrokkenheid bij het dossier zorgde zij voor de verbinding tussen gemeentelijke afdelingen, maatschappelijke organisaties en andere betrokken partners. Daarmee leverde zij een belangrijke bijdrage aan het voldoen aan de criteria die horen bij het predicaat.
De erkenning is dan ook het resultaat van een gezamenlijke inspanning van bestuur, ambtelijke organisatie en lokale samenwerkingspartners. Met het behalen van het predicaat onderstreept Wassenaar het belang van een dementievriendelijke samenleving, waarin mensen met dementie zo lang mogelijk actief kunnen blijven deelnemen aan het dagelijks leven.
De gemeente beschouwt de onderscheiding als een mooie bevestiging van het ingezette beleid en de samenwerking binnen het lokale netwerk. Tegelijkertijd blijft zij zich inzetten voor verdere versterking van ondersteuning en inclusie voor mensen met dementie en hun naasten.