(Zorg)contact op afstand, hoe? – Voorbeelden, inspiratie en factsheets

Om kans op besmetting met het Coronavirus te beperken worden vergaande maatregelen genomen. Dit stelt ons allemaal behoorlijk op de proef. Voor zorgverleners kan het extra lastig zijn om zorg- en hulpverlening te bieden aan hun cliënten/patiënten. Kwetsbare mensen die thuis zijn kunnen zich zorgen maken en/of eenzaam zijn. Hieronder volgen een aantal handige websites, voorbeelden en factsheets ter inspiratie om met elkaar in contact te blijven. Als zorgverlener en als kwetsbare oudere.

Hoe kunnen zorgprofessionals in contact blijven met elkaar en hun cliënten zonder het risico op besmetting te vergroten?

We moeten per direct anders met elkaar communiceren. Fysiek contact moet worden vermeden. De corona crisis vraagt dus om digitale communicatie, ook in de zorg. RSO Nederland geeft 5 tips voor het beeldbellen: https://transmuralezorg.nl/nieuws/5-tips-voor-de-zorgsector-over-beeldbellen/ 

De website icthealth.nl heeft een hele site met maar liefst 129 ICT-oplossingen in de corona-crisis beschikbaar gesteld: https://corona.icthealth.nl/

En welke initiatieven zijn er voor al die kwetsbare mensen die nu thuis zitten en daardoor mogelijk last hebben van eenzaamheid?

Vanuit Programma Dementie heeft STZ een factsheet gemaakt met allerlei hulpmiddelen om ook zonder bezoek aan mensen met dementie in contact te blijven en ondersteuning te kunnen bieden: https://transmuralezorg.nl/nieuws/contact-op-afstand-met-dementie/

Gemeente Den Haag roept op om juist nu met elkaar eenzaamheid tegen te gaan door telefonisch contact met mensen die alleen thuis zitten. De actie “Thuis met Corona, bel je opa of oma!” richt zich niet alleen op het bellen van je eigen opa of oma, maar ook de alleenstaande buurman of buurvrouw. https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/nieuws/pers/den-haag-lanceert-actie-thuis-door-corona-bel-je-opa-en-oma.htm

Voor mensen met zorgen over het corona-virus heeft het Rode Kruis een corona-telefoonlijn geopend waar je terecht kan voor advies, een luisterend oor en waar nodig de juiste verwijzing: https://www.rodekruis.nl/nieuwsbericht/coronavirus-rode-kruis-hulplijn-geopend-voor-kwetsbaren/

Een luisterend oor of een steuntje in de rug – de luisterlijn kan dit bieden: https://www.deluisterlijn.nl/

Een Gronings initiatief – raamposters om met elkaar in contact te komen: https://www.samensterktegencorona.nl/