Het project ‘Specialistische deskundigheid Palliatieve Zorg’ is in 2025 een tweede fase ingegaan.
In 2024 hebben we zorgvuldig in kaart gebracht welke specialistische deskundigheid op het gebied van Palliatieve Zorg in onze regio aanwezig is. Daarbij hebben we niet alleen gekeken naar de bestaande kennis en ervaring van zorgverleners, maar ook naar de wensen en behoeften van patiënten, landelijke ontwikkelingen en de input van netwerkleden.
In november 2024 resulteerde dit in breed bestuurlijk draagvlak voor de uitwerking van de geformuleerde adviezen, die zijn samengevat in de factsheet (beiden vindt u in de bijlagen onder dit bericht).
In 2025 en 2026 zetten we de volgende stap: we brengen de adviezen daadwerkelijk in de praktijk. Dat betekent dat we de huidige Helpdesk doorontwikkelen, zodat deze nog beter transmuraal kan functioneren. We richten ons op het verder versterken van de organisatie en het duurzaam borgen van de financiering.
Daarnaast ontwikkelen en implementeren we de functie van casemanager Palliatieve Zorg voor alle patiënten binnen de netwerkregio.
Ons doel is helder:
Patiënten en hun naasten hoeven niet langer te verdwalen in het complexe zorglandschap. Vanaf het slechtnieuwsgesprek kunnen zij rekenen op begeleiding door een casemanager Palliatieve Zorg, die hen ondersteunt in de laatste levensfase – ongeacht waar de patiënt verblijft en zonder beperking in het aantal gesprekken. Deze begeleiding vindt plaats in nauwe samenwerking met betrokken zorgverleners en is gebaseerd op het Kwaliteitskader Palliatieve Zorg Nederland, evenals op landelijke ervaringen met casemanagement bij dementie en kinderpalliatieve zorg. Zoals Esther ten Brink, patiënt en lid van de werkgroep, het treffend verwoordt: ‘Iedereen een Selma heeft’.
Uitgangspunten voor de ontwikkeling van de functie van casemanagers in de netwerkregio:
1. Laagdrempelig, vroeg aanbieden en continuïteit. Liefst zoveel mogelijk hetzelfde persoon die huisbezoeken doet om zodoende een vertrouwensband op te bouwen;
2. Werken onafhankelijk, voor patiënten in de hele netwerkregio, ongeacht verblijfplaats en (eventueel) betrokken zorgorganisatie;
3. Inbrengen in de woonomgeving van de patiënt, dus wijkniveau organiseren;
4. Nauwe samenwerking en vertrouwen tussen huisarts en casemanager is essentieel;
5. Casemanagers staan in nauw contact met consulenten Helpdesk;
6. Casemanagers zijn verpleegkundigen die werken bij de netwerkleden en vanuit die functie contact en ervaring hebben met palliatieve patiënten en naasten.
Wilt u meer weten over dit project? Bekijk onderstaande bijlagen en/of neem contact op met Jolanda Roelands via: jolanda.roelands@transmuralezorg.nl.
U treft de factsheet, een beknopte samenvatting van de huidige situatie en de geformuleerde adviezen, en het adviesrapport ‘Het zal je moeder maar zijn’ aan als bijlagen onderaan dit bericht.